Samobieżny odkurzacz do liści
Jest to urządzenie, którego celem jest usuwanie liści z trawników. Obecnie znane są ręczne i samobieżne odkurzacze do liści. Odkurzacze zarówno tego pierwszego, jak i drugiego rodzaju są obsługiwane przez człowieka idącego pieszo. Ponadto znane są samobieżne zamiatarki uliczne, jednak te nie nadają się do czyszczenia trawników z liści.
Ręczne odkurzacze do liści sprawdzają się dobrze tylko na niewielkich powierzchniach między innymi ze względu na niewielki worek, a także ze względu na fakt, iż zapełniony worek stanowi duży ciężar i zmniejsza wydajność pracy. Wadą obecnie znanych odkurzaczy samobieżnych jest to, że obsługuje się je chodząc, co też powoduje zmęczenie osoby obsługującej. Ponadto zastosowana w tych odkurzaczach ssawka bardziej sprawdza się na chodnikach, aniżeli na trawnikach.
Nowością w samobieżnym odkurzaczu do liści według pomysłu jest połączenie ssawki z obrotowymi wałkami, na których są umieszczone szczotki. Dzięki temu zwiększy się efektywność pracy, gdyż samobieżny odkurzacz do liści zbiera liście (także przegniłe i zbite) znacznie dokładniej, niż znane obecnie odkurzacze. Ponadto zastosowanie tego rozwiązania w pojeździe umożliwia pracę bez wysiłku także na dużych terenach.
Przedstawiony w niniejszym opisie „Samobieżny odkurzacz do liści” charakteryzuje się tym, że pod podwoziem pojazdu umieszczone są trzy pary wałków z metalowymi szczotkami. Wałki przytwierdzone są do ramy, która jest opuszczana w celu rozpoczęcia procesu zbierania liści. Opuszczanie bądź podnoszenie ramy odbywa się za pomocą dźwigni umieszczonej po lewej stronie siedzenia operatora. Gdy dźwignia jest w położeniu „0”, rama jest w położeniu nieroboczym. Przesunięcie dźwigni w położenie „1” powoduje opuszczenie ramy w położenie robocze.
W celu lepszego zasysania liści oraz zabezpieczenia przed dostępem do obracających się wałków są one po bokach obudowane ściankami. Wałki napędzane są przez zespół przekładni od głównego napędu pojazdu, tzn. napęd wałków jest sprzężony z napędem pojazdu i rozpoczęcie jazdy powoduje uruchomienie wałków. Nad wałkami znajduje się kanał, którym liście zasysane są do worka. W osi kanału umieszczony jest wiatrak z metalowymi łopatkami, napędzany oddzielnym silnikiem spalinowym. Zadaniem wiatraka jest zasysanie liści oraz ich rozdrobnienie. Liście te są następnie transportowane do worka, umieszczonego na kołnierzu, którym zakończony jest kanał. Worek wykonany jest z tworzywa biodegradowalnego o strukturze przepuszczającej powietrze. Silnik pojazdu jest uruchamiany za pomocą stacyjki umieszczonej na pulpicie w kabinie pojazdu. Na pulpicie znajduje się także wskaźnik ciśnienia w worku, dzięki czemu można stwierdzić stan wypełnienia worka. Zapełniony worek zdejmuje się z kołnierza po zwolnieniu obejmy i wyjmuje się go z pojazdu przez klapę umieszczoną z boku.
Rozwiązanie uzyskało już kilka wyróżnień:
- srebrny medal 6. Targów Techniki Przemysłowej, Nauki i Innowacji TECHNICON INNOWACJE w Gdańsku,
- brązowy medal 62. Międzynarodowej Wystawy Pomysły, Wynalazki, Nowe Produkty iENA 2010 w Norymberdze (występ w ramach nagrody w Konkursie Akademii Młodego Wynalazcy).
- dyplom XIV Moskiewskiego Międzynarodowego Salonu Wynalazków i Technologii Innowacyjnych Archimedes 2011 (występ w ramach nagrody w Konkursie Akademii Młodego Wynalazcy).
Jeśli potrzebujesz więcej informacji, jesteś zainteresowany tym rozwiązaniem napisz do nas.